לפני שהגעתי לסדנה של האומן זיו אייל המכונה יולי, הייתי משוכנעת שאני מגיעה לסדנה שמלמדת על פיסול ברשת ברזל או בחוטי ברזל, אבל השתיקה של יולי – בכול פעם ששאלתי אותו בנוגע לטכניקות הפיסול בברזל – הבהירה לי שמדובר בסדנה מסוג אחר לגמרי.
יולי מתייחס אל החומרים וגם אל הטכניקות כאל כלים שנותנים מענה לצורך של היוצר או האמן להביע את עצמו. מבחינתו העשייה האמנותית היא תהליך יצירתי שנובע מחיפוש מתמיד ומהתחברות אל המשאבים הפנימיים.
כאשר התלמידים נכנסים לסדנה של יולי הם נחשפים למגוון רחב מאוד של חומרים וטכניקות, כך שכל תלמיד יכול להתנסות בחומר שצד את ליבו.
זיו אייל
"מבחינתי כל מי שמתעסק באמנות הוא חוקר. אתה מתחיל להיות אמן כשאתה מתחיל ליצור את כלי העבודה שלך מתוך החיפוש אחר חומר שבאמצעותו תוכל להביע את עצמך. אני לא מאמין באבחנה בין החומר לבין המסר שהאמן רוצה להביע. מה שיש זה דחף שמתווה את הדרך.
בדרך כלל יוצר שמשתוקק למגע מתחיל לעבוד עם החימר, אבל אז הוא מגיע למגבלות של החומר. מתוך הרצון לחזק את האמירה שלו, היוצר מתחיל לנסות חומרים חדשים. למשל, החומר רשת הברזל או חוטי הברזל נותנים חוויה של רישום תלת-ממדי. הרישום השטוח מקבל צורה חדשה שמאפשרת גם לגעת בה."
כמו השיעורים שיולי מעביר לתלמידים שלו, גם הוא הגיע לפיסול בברזל מתוך הצורך שלו ללמוד ולחקור את החומר. "הברזל הוא חומר גמיש מאוד שאפשר למתוח לכל מיני כיוונים. חוטי הברזל יכולים להיות פיגורטיביים מאוד אבל באותה מידה הם גם מופשטים מאוד. הברזל הוא חומר משחקי משום שהוא סלחני מאוד. רוב האומנים שעובדים עם חוטי ברזל יוצרים פסלים על גבול הילדותיים. לדעתי, זה קורה משום שהחומר מכתיב את המשחקיות.
סדנת אומנות זיו אייל
סדנת אומנות שרון יהודה
"היום יש לאומנים נטייה להגיע ליצירה עם אג'נדה קבועה מראש, אבל בתחושה שלי התהליך צריך להיות הפוך. האמנות מטבעה היא מורכבת ומלאה בסתירות, וכאשר האמנות היא רק כלי לביטוי של אג'נדה – בעיניי היא הופכת לשטוחה מאוד.
"היוצר מתחיל לחפש, לשחק, לבדוק, ללכת מכאן ולשם… ופתאום הוא נתקל בקיר. לפעמים ההיתקלות בקיר היא הדבר החשוב ביותר ליצירה משום שהיא מובילה את היוצר לפתרון חדש."
מהכובד של כידון האופניים – מרסל ברויאר, אדריכל ומעצב רהיטים, החל לתכנן רהיטים בשימוש פלדה צינורית. בזכות הטכניקה הזו הרהיטים ממתכת הפכו לפופולאריים מאוד.
סדנת אומנות שרון יהודה
יולי הגיע אל היצירה ואל האומנות מתוך לימודי הספרות. "כשלמדתי ספרות לתואר ראשון, הרגשתי מתוסכל מאוד משום שלמילים אין מוחשיות ואילו האומנות המוחשית מדברת בכל השפות. בתואר השני שילבתי בין לימודי אומנות (Master of Fine Arts) לבין לימודי תהליכים יצירתיים בפסיכולוגיה. הלימודים האלו ותפיסת העולם שלי מאפשרים לי להציע דרך אחרת ללמוד פיסול בפרט ואומנות בכלל. אני שם את הדגש על התהליך הנפשי והיצירתי שהיוצר עובר במהלך החיפושים שלו אחר החומר והטכניקה.
אמנות היא הדרך שבה אנו מלמדים את עצמנו לראות ולהרגיש. זו הדרך שלנו ליצור את עצמנו. לספר את הסיפור על מי אנחנו. זו הסיבה שאמנות מסבה לנו עונג עמוק כל כך, הן כצופים והן כיוצרים."
סדנת אומנות רות אייל