על תערוכת מילאנו 2019, מנקודת המבט של המומחים לעיצוב
הם שוטטו בתערוכה וברחובות העיר, נדדו בין הדוכנים, האולמות והמייצגים עד שרגליהם כאבו ושלפוחית עלתה על האצבע שלוחצת על המצלמה… עכשיו הם שוב בארץ חולקים אתנו: מה היה ה"וואוו" האישי שלהם ועם אלו השראות הם חוזרים הביתה.
מיכי (מיכאל) סתר
אדריכל והבעלים של המשרד סתר אדריכלים.
"כשאני נוסע למילאנו אני בעצם נוסע לאירועים שמתרחשים בעיר עצמה, משום שבעיניי הם הרבה יותר מדליקים ממה שקורה במתחם התערוכה. לדוגמה, השנה מתחת לתחנה המרכזית היו תשעה אולמות ובכול אולם חברות ומעצבים מכול העולם הציגו משחקים בתאורה ומשחקים בעיצוב… היו שם כל מיני דברים מדליקים שלאו דווקא קשורים לריהוט.
השנה הרגשתי שהתערוכה עצמה פחות מעוררת השראה… אולי אני כבר משופשף מדי ויחסית עשיתי וראיתי המון, אבל ההרגשה שלי וגם של העובדים שלי הייתה שלא היה איזה "וואווו" גדול כזה, אולי חוץ מהתאורה שהייתה מרשימה מאוד.
דווקא החוויה שהכי הצחיקה אותנו הייתה העובדה שכולנו מסתכלים על התערוכה דרך המצלמה, כול המבקרים צלמו כל הזמן, וגם אנחנו לא יכולנו להפסיק לצלם. הצוות שלי ואני חזרנו עם יותר מאלף תמונות.
כל שנתיים, אני נוסע לתערוכה עם כמה מהעובדים שלי ואחר כך אנחנו מכינים מצגת לשאר העובדים בחברה. מכיוון שאי אפשר להספיק לראות את הכול, אנחנו מתפצלים. רק כשאנחנו רואים את המצגת במשרד, אנחנו מבינים כמה הרבה דברים כל אחד מאתנו פספס.
התערוכה היא חוויה ויזואלית מוגזמת, ואם הולכים יותר ממספר שעות, קשה לעכל את הכול, אבל אני מאמין שבתת מודע אנחנו תמיד לוקחים איתנו חוויות שאחר כך מתרגמות למשהו אחר".
"בכול שנה התערוכה זולגת יותר ויותר אל העיר, כלומר העיר משתתפת והופכת לחלק חשוב מאוד מהחווייה כולה. למיטב ידיעתי, זו תערוכת העיצוב היחידה שבה גם העיר מעורה מאוד במה שקורה.
השנה הרבה חברות מכוניות נכנסו לאולמות התצוגה. תעשיית הרכבים היא תעשייה שמוציאה כסף רב על מחקרים והתוצאות זולגות לתחומים רבים כולל אדריכלות ועיצוב פנים. למשל, חלק מבדי הריהוט זלגו מתעשיית הרכבים – הבדים היום "חכמים" יותר, סינתטיים אך בעלי מגע הנעים. הבדים היו לעמידים בפני סוגים רבים של כתמים, נוחים לשימוש יום יומי ופונקציונליים.
מבחינת הטרנדים, אפשר לומר שמה שהיה בתערוכה במילנו יהיה בעוד כשלוש שנים גם בארץ. הגוונים הכחולים בלטו מאוד החל מכחול עמוק עד גוון התכלת המעושן. גוון הפודרה מעמיק לבורדו והיו גם גוונים של אדום עם הצבע המשלים שלהם שהוא ירוק זית וירוק חאקי. השחור עדיין קיים, אבל בהשוואה לשנה שעברה יש ירידה בשימוש בצבע הזה ויש גם ירידה בגווני המתכת. בנוסף, ראיתי שיש טשטוש בין ריהוט חוץ לבין ריהוט פנים הטקסטילים מאפשרים שימוש דו פונקציונאלי, גם בפנים גם בחוץ, מה שנותן הרבה גמישות בעיצוב הבית".
טרנד הגוונים הכחולים. צילום יפעת אנג'ל.
מעצבת פנים עצמאית כבר יותר מתשע שנים. כמעט בכול שנה נוסעת לתערוכה.
"מבחינתי מה שהיה הכי מעניין בתערוכה השנה היה קשור לתאורה… מייצגי התאורה היו בהחלט "וואוו". אנחנו רואים כניסה לתאורה אלחוטית שלא מחוברת לשום דבר, וזה לדעתי הדבר הבא בעולם התאורה. כל השאר היה יפה ומעניין, אבל לא הרגשתי שחידשו לי משהו.
מבחינת ריהוט, הצבעוניות תופסת תאוצה, כבר אין פחד מצבע ולכן בתערוכה היה עושר צבעוני מדהים. לפני ארבע או חמש שנים, ראינו רק נגיעות עדינות של צבע, ואילו היום יש חגיגה של סגולים, כתומים, כחולים, ירוקים… עושר צבעוני בלי פחד.
המותג האיטלקי "אנטוניו לופי" עשה מייצג מדהים של כיורים בצבעים מטריפים של כחול, כתום, אדום, צהוב הכיורים היו גם שקופים וגם צבעוניים, מדובר בטרנד שלא מתאים לכול אחד, אבל הוא מרשים במיוחד. אני מטבעי אוהבת מאוד להשתמש בצבעים חזקים, השחור לבן עבורי הם הליכה על בטוח, לכן הטרנד של הצבעוניות החזקה מוצא חן בעיניי.
השנה שמתי לב שנתנו במה גדולה למעצבים צעירים שנמצאים בתחילת דרכם, אלו היו מעצבים צעירים מכול העולם וזה היה ממש מרענן… כיף לדעת שנותנים כזאת הזדמנות למעצבים מתחילים".
"שני הנושאים שעניינו אותי בתערוכה הם תאורה בכלל ותאורה של ריהוט בפרט. אני חושבת שהשנה הרווחתי בגדול, משום שחלקים נכבדים מהתערוכה עסקו בדיוק בנושאים אלו. התערוכה הייתה מדהימה והביתנים היו מושקעים מאוד. המייצגים בתערוכה פעלו על כל החושים… התערוכה היא חובה לא רק למעצבים. השנה הצטרך אליי בעלי שהוא שף במקצועו והוא לא הפסיק להתפעל ולצלם.
מבחינת טרנדים חדשים, לא ראיתי שום דבר שממש הפתיע אותי, הייתה חזרה של הרבה מגמות מהשנים שעברו. היה דגש על תאורה ליניארית, תאורת לדים, תאורה שמטיילת על הקירות, תאורה מינימליסטית ותאורה בגוונים של שחור. גם צבע הזהב בלט מאוד…
בסך הכול אני יכולה להגיד שבתחום עצמו, היו מעט מאוד דברים שיכולתי להגיד עליהם "וואוו". אני חושבת שבארץ עיצוב התאורה מתקדם מאוד ואפשר למצוא בחנויות פתרונות תאורה מרשימים ומתקדמים בדיוק כמו בחו"ל".
צילום: שחר תמיר
מעצבת תעשייתית, שסיימה את לימודיה לפני חצי שנה. פעם ראשונה בתערוכה.
"מכיוון שזו הפעם הראשונה שלי, אפשר לומר שלא ידעתי למה אני נכנסת. התערוכה פשוט הייתה מדהימה ומרגשת מאוד. המגוון היה עצום, התערוכה היא לדעתי מעין סיכום של כל מה שקורה היום בעולם העיצוב.
אחד הדברים שדברו אליי הוא דווקא ההשקעה בפרטים, אפשר לראות איך בזכות תשומת הלב לפרטים כל חברה הפכה את הקונספט שהיא הציגה לחווייה מרגשת. למשל, הייתי בתערוכה שהציגה אוסף של רהיטים מהימים הראשונים של החברה ועד היום. ואפשר לראות שלמרות השנים שחלפו, למרות המעצבים השונים ולמרות הטכנולוגיה שהשתנתה החברה גם הצליחה לשמור על הזהות שלה וגם לחדש.
בתערוכה היו הרבה פרויקטים שמתייחסים לסביבה וגם לחברה… יצאתי בתחושה שאני נמצאת במקצוע הנכון משום שבאמצעות העיצוב אפשר לעשות הרבה דברים טובים.
התערוכה במילנו היא מבחינתי הרבה יותר מהשראה. ההשקעה, החדשנות, הירידה לפרטי פרטים האורחים שמגיעים לתערוכה, כולם יחד יוצרים אנרגיה טובה ולכן המילה השראה לדעתי לא מספיקה כדי לתאר את מה שקורה שם".